Geloof het of niet, maar we horen regelmatig dat ondernemers of CEO’s niet geloven dat IT zo’n belangrijke plaats inneemt in hun bedrijf of organisatie. Regelmatig vertellen IT-managers ons dat ze worden gekort op hun budget, dat er geen geld is voor IT of ICT-beveiliging en dat andere dingen belangrijker worden gevonden. We begrijpen dat het geld maar één keer uitgegeven kan worden en dat dat om uitgebalanceerde beslissingen vraagt. Tegelijkertijd is IT meer en meer een allesoverheersende factor aan het worden. Elk bedrijf heeft veel elektronica en wie kan tegenwoordig nog zonder internet?
Maar alles doet het toch?
Zonder internet ligt bijna elk bedrijf nagenoeg stil. Het is als met auto’s: als je ’s morgens de deur uitstapt om naar je werk te gaan met de auto, verwacht je gewoon dat die start. Het is haast vanzelfsprekend dat het allemaal werkt, maar in de IT kan een hoop misgaan. Modems die dienst weigeren, pc’s die uitvallen, PIN-automaten die het niet doen, noem maar op. Zolang alles werkt is er niets aan de hand en lijken investering in onderhoud en innovatie in IT niet direct nodig.
Juist investeren!
Maar aan de achterkant kost het de nodige moeite om IT-systemen draaiende en up-to-date te houden. Onze ervaring is ook dat bedrijven en organisaties die niet beknibbeld hebben op hun IT-budget, de afgelopen jaren de nodige voordelen hebben weten te halen. En – niet onbelangrijk – ook vertaald in omzetgroei. Je kunt je IT zo optimaliseren dat de wachttijd bij hoge volumes transacties zo beperkt mogelijk wordt gehouden, zodat er geen wachtrij ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan situaties in een winkel: mensen die een lange rij voor de kassa zien staan, zullen minder snel geneigd zijn iets te kopen en zeker als ze haast hebben. Oudere systemen hebben in de regel meer uitval, simpelweg omdat ze verouderd zijn. Bezuinigen op IT heeft vaak een averechts effect! Wat je bespaart, raak je aan de andere kant weer kwijt door storingen en uitval van apparatuur.
Personeel?
In deze tijden van personeelstekort is het zaak om te digitaliseren en zo mogelijk te automatiseren. Daarmee neem je je personeel logische en repeterende taken uit handen en hebben ze de handen vrij voor andere werkzaamheden. Zeker, IT kost geld. Maar als je niks met IT doet, kost het je nog meer. Denk ook eens aan gestroomlijnde processen, snelle betalingen, orderprocessen op orde, en daardoor een hogere klanttevredenheid. Dat is een impact die zich misschien niet makkelijk laat meten, maar zeker belangrijk is en een essentiële bijdrage levert aan de omzet.
Meer weten?
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, we vertellen er met plezier meer over!
Recente reacties