
Feitelijk is haast geen dag hetzelfde voor onze servicemonteurs. Dat maakt hun werk juist zo aantrekkelijk. De keerzijde is dat het schrijven van een blog over een dag uit het leven van een Easy Services-monteur nog niet eenvoudig is. Toch belden we met onze monteur Xander – die uiteraard onderweg was naar zijn volgende klus – om te horen wat hij op een willekeurige dag tegenkomt.
Dag ervoor
“Eigenlijk begint de werkdag op de dag ervoor”, vertelt Xander. “Je neemt de planning door, vaak wordt het uiteindelijk een mix van geplande werkzaamheden en ad hoc-werkzaamheden. Iemand die een nieuwe installatie krijgt, is afhankelijk van de opleverdatum en moment van levering van apparatuur. Dat weten we bij wijze van spreken een week van tevoren. Maar een storing kan nu optreden en dat kan betekenen dat je even moet omrijden om het op locatie op te lossen. En soms nog langs kantoor om de juiste spullen op te halen.”
Glasvezel
“Deze week ben ik bezig met nieuwe glasvezelinstallaties bij zakelijke klanten. Bij zo’n opdracht kijk ik eerst of alle benodigde spullen op de locatie zijn, waar een en ander geïnstalleerd moet worden en wat de huidige situatie is. Dat is goed om te weten voordat je alles over gaat zetten naar een nieuwe situatie. Zakelijke installaties zijn van een andere orde dan het gemiddelde thuisnetwerk. Vaak wordt de opdracht als een standaard installatie voorgespiegeld, maar dan blijkt het in de praktijk toch nog wel gecompliceerder. Dan kun je niet blind de boel omzetten. Het vraagt wat extra aandacht en controle. Een bedrijf moet natuurlijk zoveel mogelijk doordraaien. En het kan niet zo zijn dat er een fout in het systeem zit op het moment dat je weggaat.”
Storingen
“Verder ben ik bezig bij bestaande klanten die gebruik gaan maken van een nieuw telefoonplatform. Dat is allemaal van tevoren voorbereid, over het algemeen is dit een kwestie van op locatie nieuwe toestellen programmeren en koppelen aan de nieuwe centrale. En dan zijn er nog de storingen: dat kan gedurende een dag en week sterk verschillen. Deze middag ga ik langs bij een organisatie waar het modem verbindingsproblemen geeft. Dit is een vrij specifiek modem dat vervangen moet worden en ik moet even langs kantoor om dit modem op te halen en daarna installeren. En er is nog een andere storing bij een bedrijf met een nieuwe glasvezelverbinding, waar de oude verbinding met telefonie nu niet meer werkt. Dat moeten we uitzoeken. Wat de rest van de week nog aan storingen brengt, dat is afwachten.”
Papierloos en collega’s
“Het mooie is dat we volledig papierloos werken. Alles gaat digitaal via telefoon en laptop. We hebben een digitaal werkbonnensysteem: we krijgen de route naar de klant direct binnen en navigeren er dan zo heen. We uploaden ook altijd foto’s van het verrichte werk. Dat is ook handig als we er later bij een storing weer eens moeten zijn: zo kun je eenvoudig vaststellen waar bijvoorbeeld een modem is te vinden. Af en toe zijn er ook grotere projecten, waar ik met collega’s samenwerk. Dat is natuurlijk leuk, dan heb je contact met elkaar.”
Meer weten?
Easy Services staat er klaar voor: bel ons gerust voor meer informatie over installatie en storingen!
Recente reacties