
Stel je voor: je hebt net in een leuke winkel nieuwe kleding uitgezocht. Maar bij de kassa krijg je te horen dat de pinautomaat niet werkt. Misschien heb je voor een klein bedrag nog wat cash bij je, maar veel mensen hebben dat niet en zeker niet als het om meer dan 100 euro gaat. Het zorgt voor frustratie, ondanks dat je er als winkelpersoneel meestal weinig aan kunt doen. Of ze hebben de storing zelfs al doorgegeven, maar nog zonder resultaat na enkele dagen. Het kost klanten en omzet, want klanten lopen weg en komen vaak niet meer terug. Dus: los storingen zo snel mogelijk op!
Hoe doe je dat?
Storingen hou je onder controle door goede afspraken te maken met je servicepartij. Zo’n afspraak kan zijn dat je bij een storing binnen twee of vier uur iemand op locatie hebt die het oplost. Afspraken zijn natuurlijk mede afhankelijk van de situatie ter plekke: heb je vier kassa’s staan en valt er één uit? Dat is vervelend, maar is op korte termijn nog wel op te vangen. Belangrijk is zo min mogelijk downtime en mede bepalend is dus de impact die de storing heeft op je bedrijf. Dus: heb je één pinautomaat en heeft die storing? Dat moet echt zo snel mogelijk opgelost worden. Heb je vier kassa’s en valt je modem uit? Dan heb je een groot probleem, want dat kun je niet meer opvangen. Maak dus goede afwegingen en afspraken met je servicepartij over de snelheid waarmee storingen opgelost worden.
Voorkom klagers!
Als je klanten niet kunnen pinnen gaan ze klagen. Dat is begrijpelijk. Als ze niet tegen medewerkers gaan klagen, gaan ze dat doen bij vrienden en kennissen en online. Het is bewezen dat mensen die klagen, dat gemiddeld acht tot elf keer doen tegenover anderen. Een tevreden klant deelt de tevredenheid maar twee keer. Dat betekent dat je tegenover iedere ontevreden klant ongeveer vijf tevreden klanten moet hebben om in balans te blijven. Nog een reden om storingen zo snel mogelijk te voorkomen en overlast te voorkomen.
Voorkomen is beter dan genezen
Zoals gezegd: een bedrijf of organisatie zonder storing bestaat niet. Maar het risico op storing kun je verkleinen door regelmatig onderhoud. Dat is ook afhankelijk van de leeftijd van de hardware en hoe vaak het gebruikt wordt. In sommige gevallen is onderhoud niet nodig of noodzakelijk: aan een pinautomaat valt op zich weinig te onderhouden. De paslezer wordt niet veel meer gebruikt sinds we contactloos betalen, maar in theorie zou je die af en toe schoon kunnen maken. Maar scanners kun je met onderhoud en regelmatige schoonmaak een langer leven en minder storingen geven. Ook voor camerasystemen met kabels is onderhoud belangrijk. Vooral het checken van de kabels is hierbij van belang, omdat kleine issues niet altijd worden gemeld.
Meer weten?
Het spreekt voor zich dat wij klaarstaan om storingen zo snel mogelijk op te lossen. Neem gerust contact met ons op voor het melden van storingen of om goede afspraken te maken!
Recente reacties