Met de beste bedoelingen een samenwerking aangaan en daarbij de aanname doen dat de andere partij er ook zo instaat? Dat kan. Hopelijk word je niet teleurgesteld. Waarschijnlijk word je dat wel. Vooral wanneer de belangen (lees: de bedragen) groter worden, wordt ook de kans op gedoe in de kleine lettertjes meer reëel.
Wij hebben veel nieuwe klanten gekregen die met onzuivere contracten te maken hebben gehad. Dat is fijn voor ons, maar het is natuurlijk niet oké. In dit specifieke geval had de vorige servicepartner, waarbij het woord partner wel tussen aanhalingstekens mag, het contract in de algemene voorwaarden op een bepaalde manier omschreven. Klanten waren hiermee voor vijf jaar gebonden zonder dat ze dit in de gaten hadden. In deze vijf jaar deed de serviceverlener weinig tot niets. Tot de contractperiode op z’n eind liep, toen kwam er weer beweging en service, hopende dat de klanten daardoor verbetering zagen en verwachtten. Met hetzelfde bedroevende resultaat voor de jaren erna. Dit is enorm frustrerend voor de retailers en de horecaondernemers.
In een ander voorbeeld laat niet de servicepartij maar de klant zich van een minder fraaie kant zien, door eenzijdig een contract aan te passen en het vervolgens te ondertekenen. Zonder daar melding van te maken, natuurlijk.
Mag je dan niemand meer vertrouwen in je werk? Wij, Easy Services, zijn negentien jaar geleden ons bedrijf gestart op waarden als vertrouwen en respect. We werkten toen amper met contracten. We wilden bedrijven zo goed en snel mogelijk helpen, zodat zij verder konden met waar ze wel goed in zijn. We gingen (en gaan nog steeds) uit van wederzijds respect voor elkaars capaciteiten en daarop vertrouwen.
Naarmate onze klanten en onze klantenkring groeiden, merkten we dat vooral onze klanten behoefte hadden aan wel een vastgelegde overeenkomst. Om voor zichzelf te weten waar ze aan toe zijn, waarmee Easy Services wel of juist niet bij ondersteunt en als een garantie dat wij er zullen zijn wanneer we zeggen dat we er zijn. Elk groeiend bedrijf maakt, als het goed is, slagen in de professionaliteit en dat is bij Easy Services niet anders. Dus vanzelfsprekend werken wij inmiddels al jarenlang met contracten. Dat blijkt goed voor onze klanten en goed voor ons. Hierin blijft voor ons wel voorop staan dat een contract zo duidelijk moet zijn, dat deze geen onduidelijkheid, ook wel gezeur genoemd, kan opleveren over de verplichtingen van zowel onze partners als onszelf. Geen gesjoemel in de kleine letters, geen pogingen om ergens zelf mee weg te komen. Een contract moet helder, transparant en duidelijk zijn, net als onze dienstverlening.
Zo heb je als partners een vertrekpunt van waaruit je wel kunt samenwerken.
Recente reacties