Een leverancier levert een dienst of een product. Een partner denkt met je mee. Of denkt zelfs vooruit. Een partner in ICT verplaatst zich in de positie van de ICT-manager en begrijpt voor welke uitdagingen deze staat. Een partner werkt ook met je mee en heeft ook de belangen van jouw bedrijf voor ogen.
Als ICT-manager heb je een partner nodig en niet alleen een leverancier. Een leverancier doet iets wanneer jij erom vraagt en dat is zeker onderdeel van wat je nodig hebt. Maar een serviceverlener kan jou ook proactief benaderen aan de hand van bijvoorbeeld signalen die vanuit de filialen worden waargenomen: we zien dat er ineens veel harde schijven sneuvelen, laten we eens uitzoeken wat er aan de hand is. Een partner dus, die niet alleen oplost maar ook meedenkt en voorstellen doet.
Zo signaleerden wij eens bij een landelijke winkelketen dat bij hogere temperaturen de computers uitvielen. We gingen in overleg met de diverse monteurs en ontdekten dat in bijna alle gevallen de pc’s in afgesloten kasten staan zonder ventilatie. Maar de kasten werden ook gebruikt voor zaken als plastic zakjes, papier en andere zaken die er niet hoorden. Dus de warme lucht van de pc’s kon nergens naartoe. Met hoge temperaturen werden de pc’s en de kasten extra warm. Zo kun je met een vrij kleine moeite een groot aantal storingen voorkomen. Een leverancier lost de storing op. En de volgende. En de volgende. Een partner denkt mee hoe iets structureel op te lossen en hoe elkaar nog beter te maken.
Als ICT-manager werk je veelal op het hoofdkantoor en weinig op locatie. Terwijl onze monteurs, zeker wanneer ze er langer komen, de filialen in allerlei hoekjes en gaten kennen. Ze komen onder de balies, achter de kassa’s, in de computerkasten en ga zo maar door. Voor ons is het veel eenvoudiger te signaleren hoe iets geïnstalleerd is en waardoor storingen ontstaan. Hiermee zijn we, op ICT-gebied de ogen en oren van jou als manager. Hier heb ik nog wel een sprekend voorbeeld van:
Voor een grote klant losten wij storingen op bij diverse winkelketens en supermarkten. Voor een deel plaatsten wij ook de kassasystemen. Op een gegeven moment viel het op dat er bij de keten waar wij alleen het onderhoud uitvoerden, feitelijk én relatief meer storingen waren dan bij alle andere partijen. Navraag bij onze verschillende monteurs in het land leerde ons dat in die supermarktketen de baliebouwers de kabels op een bepaalde manier hadden getrokken waardoor ze te strak zaten. Door het gebruik van de kassalade werden de kabels steeds aangeraakt en daardoor raakte op den duur een stekkertje los. Dus wat deden onze monteurs? Bij elke storing was het een kwestie van de kabels losmaken, opnieuw en dan op een goede manier vastmaken, het stekkertje er weer in en het probleem was opgelost. Met deze ontdekking werd het aantal storingen met 15% verminderd. Dat is wat volgens ons een partner doet.
Het is in ieder geval wat wij doen. Wil jij ook een ICT-partner voor jou en jullie filialen, neem dan contact met ons op.
Recente reacties