Je bent ICT-manager voor een organisatie in de retail of de horeca. Je hebt de verantwoordelijkheid over meerdere vestigingen verspreid over Nederland. De organisatie van het oplossen van ICT-gerelateerde problemen zoals storingen met pinautomaten, backofficesystemen of kassa’s ligt dan op jouw bordje. En dat kan een hele puzzel zijn. Je hebt te maken met reisafstanden en reistijden en met de onvoorspelbaarheid van storingen, zowel qua frequentie als de aard van de storing. Wie gaat het oplossen, hoe snel krijg je een monteur ter plekke en hoe behoud je de rust in het filiaal? Want dat het voor de medewerkers knap vervelend is om klanten teleur te moeten stellen staat buiten kijf. Bovendien is het management niet blij met de gederfde inkomsten. Oplossen dus die storingen, snel, goed en met niet al te hoge kosten. Nou, succes ermee!
Adjunct directeur Koen Puijk van Easy Services weet maar al te goed waar ICT-managers mee te maken krijgen. ‘De meeste grotere retailbedrijven en horecabedrijven met meerdere vestigingen hebben enkele monteurs in dienst. Over het algemeen niet genoeg om alle filialen snel genoeg te kunnen bedienen. Kiezen voor veel monteurs is vaak een kostbare oplossing. Naast de salariskosten zijn er de kosten voor auto’s, gereedschap en apparatuur, opleidingen en ga zo maar door. Per monteur per maand zijn dat fikse kosten. En als je bijvoorbeeld vijf mensen moet aannemen om al je rayons te kunnen bedienen en die mensen hebben vervolgens een deel van de tijd te weinig te doen, is dat voor veel bedrijven te duur. Met een goede servicepartner ontzorg je jezelf enorm, op meerdere gebieden.’
Alleen betalen voor wat je nodig hebt
Een servicepartner als Easy Services kun je op verschillende manieren voor je laten werken. De monteurs rijden op basis van uurtje factuurtje voor je uit of je kiest er als ICT-manager voor om een Service Level Agreement (SLA) af te sluiten waarin je per item per maand betaalt. Hoeveel je betaalt hangt onder andere af van de voorwaarden, zoals de gewenste aanrijtijd. Koen: ‘Het is bijna altijd goedkoper om een SLA af te sluiten dan om vier of vijf mensen in dienst te nemen. Met een externe partij heb je ook geen zorgen over het vinden van goede mensen, selectieprocedures, periodes van vakantie of ziekte. Een servicepartij neemt je al deze zorgen uit handen. Er is een storing of er moet iets geïnstalleerd worden, je belt en het komt goed. Ja, daar betaal je voor. En voor niet meer dan dat.’
Tip van Koen:
‘Ga je met een servicepartner in zee, kies dan een servicepartner die goed bereikbaar is en die snel kan schakelen. Zorg er ook voor dat de medewerkers weten wie ze kunnen bellen, dat voorkomt veel stress in de winkel.’
Wil je meer tips van Koen of weten wat Easy Services voor je bedrijf kan doen, bel hem dan gerust op 088 1000900 of stuur een mail naar k.puijk@easy-services.nl.
Recente reacties