
Easy Services bestaat 20 jaar! In die tijd hebben we onder meer veel storingen opgelost en soms gingen die storingen gepaard met opmerkelijke en hilarische oorzaken en verhalen. ‘Ter lering en vermaak’ hebben we in deze blog (en in onze vorige blog) de leukste verhalen verzameld. Henriëtte Puijk vertelt de meest bijzondere anekdotes uit 20 jaar Easy Services.
1. De pinautomaat moet in de kluis
Iedere winkel kent het: de dagafsluiting waarop je kunt zien wat je dagomzet is, wat je aan contacten in de kassala hebt zitten en hoeveel er met pin is betaald. Henriëtte: “Een winkelmedewerkster belde ons met de mededeling dat de kassa niet meer werkte aan het eind van de dag. Het klonk wat ingewikkeld en we konden het zo snel niet oplossen, dus we spraken af dat ik even zou overleggen en binnen tien minuten zou terugbellen.” De collega had inderdaad nog een idee, dus belden we snel terug om de kassa nog aan de gang te krijgen. “De winkelmedewerkster vertelde ons echter dat het nu niet meer ging, want ze had het pinapparaat al afgekoppeld en in de kluis gezet. Dat leverde bij ons vraagtekens op, want waarom zou je een pinautomaat in de kluis zetten. Haar reactie: ‘Weet je wel hoeveel geld er in die automaat zit?’ Misschien niet eens letterlijk aan geld, maar wel dat als iemand de automaat steelt allerlei transacties terug kan draaien.”
2. De kassa valt steeds uit
“We kregen van dezelfde klant de melding dat een kassa regelmatig en op niet te voorspellen momenten uitviel. Soms ’s morgens, dan weer ’s middags: dan was er een complete herstart nodig en tegelijkertijd konden wij bij controle helemaal niets constateren dat niet klopte. Maar toch klopte er iets niet. Heel geheimzinnig. Alles was vervangen: het scherm, de pc, de hele configuratie, maar het probleem bleef maar terugkeren. Tot één van onze monteurs zich afvroeg of het probleem steeds bij dezelfde caissière plaatsvond. Dat bleek inderdaad het geval. Ter plekke bleek deze caissière dermate statisch geladen dat de kassa uitviel als ze alleen maar in de buurt kwam. Met speciale schoenen en een mat waar ze op kon staan, was het probleem eindelijk opgelost”, vertelt Henriëtte.
3. Als je opstaat, valt het scherm uit
Henriëtte: “We hadden een klant waar de bureaus gezellig tegen elkaar aan stonden. Maar als collega A opstond van zijn stoel, viel bij collega B het scherm uit. Koffie halen, even naar het toilet: steeds weer viel het beeldscherm uit. Dat was natuurlijk wel irritant, zo’n scherm dat de hele tijd uitviel. Maar ja, als de kabels onder het bureau niet goed afgeschermd zijn, kunnen ze net even geen goed contact maken bij de kleinste beweging. En dat was dus het geval.”
4. Al die stekkers
“Een klant belde om te melden dat het pinapparaat niet meer werkte. Dat kan natuurlijk. Nu is een pinapparaat zo ongeveer het enige apparaat dat wij niet monitoren, want als je er software op kunt zetten om te monitoren, dan kun je daar ook mee knoeien. Dat is niet de bedoeling en terecht is een pinapparaat goed afgeschermd. We vroegen nog even of de stekker wel in het stopcontact zat. Dat was inderdaad het geval. Dus gingen we toch maar naar Terneuzen om ter plekke te kijken om het probleem op te lossen. Daar zagen we dat de stekker van het pinapparaat inderdaad in het stekkerblok zat, maar ja, de stekker van het stekkerblok zelf moet dan natuurlijk ook nog in het stopcontact. Het was een stukje rijden, maar het probleem was gelukkig snel opgelost.”
Recente reacties